Countries we have visited
Make yours @ BigHugeLabs.com

Journey to Bangkok 16-19 June 2012-Part 1

Trip ke Bangkok ni bukan kami berdua je tapi MIL & Auntisom pon ikot. Sebelum berangkat, adalah jugak buat serba sikit research pasal bangkok..penginapan, tempat menarik,transportation & halal food. Banyak info aku dapat melalui rakan2 blogger tentang pengalaman diorang semasa berada di Bangkok. Thanks guys!!

Paling kami xbole lupa bila tertinggal DSLR kami dalam keta, perasan bila dah naik flight pon..sedih yg amatt!! Tapi nasib baik Auntisom ada bawak digital camera bole jugak kami tumpang sekaki..but mostly aku pakai phone camera jek..Handphone ni pon lagi satu sengal, entah kenapa aku tak bole transfer guna cable. Terpaksalah mengigihkan diri email semua gambar, maafla yekk kualiti gambar tak brapa sharp guna henpon cap ayam ajorr..

Day 1

Sampai kat Suvarnabhumi Airport Bangkok dah lewat petang, lebih kurang jam 5petang. Kami terus menuju level B untuk ke Airport Express Link. Kalau kat Malaysia macam naik ERL ke KLIA lah. At first kami cuma tau naik bas je tapi last minute google jumpa pulak suggestion dari blog lain mengatakan naik AEL ni lebih mudah & cepat. Express link ni akan turun ke BTS Skytrain Phaya Thai which is di tengah2 bandar Bangkok. Dari skytrain ni korang dah bole nampak shopping mall yang famous2 macam SIAM Paragon, MBK Complex etc.

Nampak tak? Untuk ke AEL korang perlu turun ke level B, kalau nak naik bas atau public transportation yg lain, ke level 1 ye.

Menunggu train tiba

CB & MIL

train sangat lengang waktu kami naik,tak perlu sesak2 macam naik bas. One more thing, fare ticket untuk train ni cuma 90baht sehala sahaja berbanding dengan naik bas (kalau tak silap 150baht). Kami berempat beli tiket pergi-balik berjumlah 150baht sorang (jimat 30baht sorang). So aku mmg suggest korang naik jelah   express train ni..sangat convenient,selesa & murah.

Untuk ke tempat penginapan kami Take A Nap, kami perlu turun ke station BTS Sala Daeng. Masa kat BTS Phaya Thai, agak keliru dengan sistem lrt diorang. Pening kepala camne nak beli tiket & exit mana yg perlu di ambil. Terpaksalah banyak bertanya & worst thing is bila masa sampai ke station hujan turun dengan  sangat lebat!!! Kami perlu bayar 25baht sorang ke BTS Sala Daeng

Sampai saja ke Station Sala Daeng, sepatutnya kami perlu berjalan kaki around 600m je utk sampai ke Take A Nap tapi sesat punya pasal & hujan lebat perjalanan menjadi sangat panjang & jauh. Luckily kami jumpa jugak walaupun masa tu waktu hampir jam 8malam.

'Take a Nap:The sleeping room' hostel and budget hotel in Bangkok city, Thailand, offers great value, friendly backpacker and budget accommodation in central of Bangkok City.
        Try napping in our sleeping room, where thirty of them have been designed and furnished by a different theme. The rooms are all decorated so differently, with varying colors, graphics wall and facilities.
        It has a great central location, and is really only a few minutes walk from both the sky train(BTS) and subway(MRT). It's also close to the city center, night clubs, markets and many sights. Our hostel is located at Rama 4 Street, near Silom and Surawongse Street, CBD of Bangkok City and is a wonderful spot for backpackers to base themselves.

Bang Bang (Double S)
Room size : 17 sq.m
Bed size : 5x6 feet

Room Facilities

- Air-conditioned (Self-remote control).
- Telephone (Internal call).
- Television (3 News channel + 1 Music channel).
- Tea & coffee facilities.
- Electronic safe.

Room limitations

- No fridge.
- No wardrobe (but we do provide hangers).
- This room is really small.

Pop Art (Double S)
Room size : 17 sq.m
Bed size : 5x6 feet

Room Facilities

- Air-conditioned (Self-remote control).
- Telephone (Internal call).
- Television (3 News channel + 1 Music channel).
- Tea & coffee facilities.
- Electronic safe.

Room limitations

- No fridge.
- No wardrobe (but we do provide hangers).

Keunikan pada hostel Take A Nap ni terletak pada bilik2nya. Setiap bilik ada tema masing2. Korang bole pilih mengikut citarasa masing2. Mesti kena booking dulu untuk mengelakkan room penuh. Price depends pada keluasan bilik. Macam kami amik Double room S size =1000baht sehari (RM100)

Malam tu cuma kami berdua je keluar carik makan sebab MIL & Auntisom dah kepenatan. Plannya untuk pergi ke Cili Padi Restaurant yg katanya tak berapa jauh dengan hostel. Kami lalu Patpong Bazaar & berjalan sampai ke ITF building. Sampai je sana, ehhhhh mana peginya kedai nih?? Tanya pak guard rupanya diorang dah berpindah ke tempat lain pulak. Nasib baik guard tu ada simpan business card Cili Padi restaurant ni siap dengan peta. Agak jauh kami berjalan lebih kurang 30minit barulah jumpa kedai Cili Padi ni...agak gelap kawasan yg kitorang lalu ni sampaikan bila tanya locals pon diorang tak kenal kedai nih...Aiseyyymannn..

Sampai sudah!!Kami terus order makanan & tapaukan utk mereka di hostel

Cili Padi ni menghidangkan makanan2 Malaysia. Even untuk breakfast pon diorang ada sediakan nasi lemak & roti canai. Diingatkan dekat Bangkok ni memang sangat rare utk jumpa makanan halal, so korg kena google dulu tempat2 makan halal.

Lepas makan, kami terus naik teksi pulang ke hostel sebab ada tapaukan makanan kan. Dari Cili Padi ke hostel kena 45baht. Okaylah tuhh...tak larat nak jalan dah sebenonya. hihihi.

Settle hantar makanan, kami terus naik teksi ke Hard Rock Cafe Bangkok yg terletak berdekatan dengan Siam station. Bole je naik train tapi masa tu dah lebih 10malam, jadi kami naik teksi jelah.

Yessss....sampai sudahhh ke HRC Bangkok!! Apa lagi acara wajib beli merchandise HRC. Kami beli t-shirt sorang sehelai..1 lg tshirt kiriman kawan CB. Ingatkan nak beli short glass, last2 kami decide layan liveband & order air includes glass sekali.

kami order double berry cooler with pilsner glass 550baht

kerugian kat HRC pada malam tu lebih kurang RM390 itupun lepas tolak 10% discount for HRC member

Balik ke hostel naik teksi jugak & ZZzzzZzZz...