Countries we have visited
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com
0

CB pegi Clark, Philippines



Hi guys. CB here. Early May 2012, aku pegi jln2 kat Clark, Philippines dgn member opis.

Nothing much i can say bout our short trip to Clark/Manila/Makati, Philippines. Summary jelah ek:-

1) Pegi xde plan ape2. Main redah je sbb main purpose adalah nk jalan2 nengok negara org je.

2) Sib baek bini ade dpt beberapa info yg aku bole buat reference.
3) Member aku lgsg harap kat aku sbb dia first time jln jauh. T__T
4) Manila satu bandar yg sgt besar. Lagi besar dari KL nih (aku rase la).
5) Clark bukan berada kat selatan Philippines ye! Clark tu mcm kat Ipoh. Kalo korg bukak google maps, Clark ni kat area Angeles City (utara Manila).
6) Bandar2 yg org biasa pegi - Manila, Pasay dgn Makati. Manila cam KL, Pasay tu mcm kat Shah Alam/Puchong & Makati tu plak mcm kat Cheras/Hulu Langat/Kajang sana.
7) Kalo korg nk pegi sana, ability to speak English is a must. Atlis Muet kene band 3. hahaha... *okxkelakar* 
8) Public transport diorg bagus. Better than here. Sesetengah bas ekspress diorg ade wifi. Jeepney seawal jam 5.00pagi dah ada & up to 12.00midnight. LRT/MRT diorg lebih kurang mcm Star LRT sini. Teksi pon ok, xde masalah. 
9) Kepadatan penduduk sgt tinggi & since warna kulit kita lebih kurg sama dgn diorg, diorg akan expect yg kita ni pinoy. Except kalo pompuan pkai tudung. then dia tau org luar. Mana2 je aku pegi, aku kene ckp 'No, we're not local. We're not Pinoy. We are Malaysian.'..then br diorg ckp english dgn accent American.
10) Bau masakan 'kerbau pendek' sgt kuat. Kalo org yg xtahan, bole muntah sbb mmg terlalu kuat bau dia. Member aku mmg xbole blah bau dia, so kat setiap tempat, kami akan mengelak dr lalu kawasan kedai mkn diorg.
11) Mknan halal plak mmg sgt limited. Kene cari kedai mkn Arab br yakin halalan toyibban. Atawpon, korg kene pegi kat area Perkampungan Muslim kat Quiapo, Manila. Alhamdulillah, kat Quiapo pon ade kedai makan masakan Msia. Lps mkn singgah ke masjid dia, buat apa2 yg patut sbgai umat Islam.
12)  Kami x masuk sgt shopping mall diorg. Walaupon diorg ada the biggest mall in the world ie. SM Mall of Asia, SM Megamall, Greenbelt, Glorietta, etc..kami x teruja pon sbb 'a shopping mall is still a shopping mall'. Kat Msia pon belambak shopping mall ape.
13) Setiap tempat akan ada Security Guard siap dgn pistol/pump gun/AK47/M16. Even 7Eleven/McDonalds pon ade pakgad taw! Well, for security reason lah kan..tp agak menyusahkan pon ade sebenarnya. Sbb biler nk amik gambar pon susah. Diorg akan mintak kita delete gambar kalao kita amik gambar sebarangan. T__T
14) Hotel? Kami stay kat 'Inwangsan Hotel' kat area Makati Avenue. Aku rase the cheapest Bole la, buat tdo je pon. Depan hotel ade kedai mkn arab yg mahal, McD, 7E serta dikelilingi oleh pusat hiburan bar, pub, bar korek, disco, tiger show, etc. 'Ayam2' & 'kupu2 malam' bersepah kat area hotel tuh. Aku rase, dari semuda belasan thn ke setua 50an dok melepak tunggu org pickup. Alhamdulillah, xterasa lgsg nk masuk tmpat2 tuh/melayan sumer tuh.
15) Intramuros tmpat historical diorg. Mmg lawa dgn seni bina architecture yg cun melecun. Xcaya leh google. However, aku bpendapat that our history much more interesting from theirs. Well, masing2 ada pendapat mereka. 
16) Huarrrgghhh...Aduh, mengantuk plak tulis panjang2 camni. 
17) Clark? Bandar dia biasa2 je. Kawasan hotspot (area hotel) penuh ngan pusat hiburan semua. Bar/tiger show/club/etc..eh semualah.
18) To be honest, aku rasa trip ni biasa2 je. Aku rase better pegi island diorg. Lg best kot..esp Boracay island.   

“There is no better lesson than travel, for there is no better teacher nor school than the world itself.”

0 comments:

Post a Comment

Back to Top